زلال نور 4

قرآن کتاب هدایت

آیه کریمه ۹ از سوره شریفه اسراء را تلاوت می کنیم :

" انٌ هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم و یبشٌر المومنین الذین یعملون

الصالحات انٌ لهم اجرا کبیرا "

این قرآن به راهی که استوارترین راههاست هدایت می کند و به مومنانی که اعمال صالح انجام می دهند بشارت می دهدکه برای آنها پاداش بزرگی است

تبیین آیه کریمه :

انسان برای زندگی در این دنیا نیاز به کتاب راهنما دارد

همچنان که برای استفاده از یک وسیله ساخته شده توسط بشر نیز کتابچه راهنما قرار داده می شود

قرآن کتابی است که از جانب سازنده تمام هستی برای هدایت انسان فرستاده شده تا آدمی به بهترین و استوارترین مسیر زندگی هدایت شود

در این کتاب هدایت ، راهکارهای عملی برای انجام کارهای شایسته ، ارائه گردیده و به آدمی توجه داده شده که در صورت انجام چنین کارهایی ، پاداش بزرگی دریافت خواهدنمود.

انسان با این کتاب هدایت ، به خوشبختی و رستگاری می رسد زیرا این وعده صاحب آفرینش است.

زلال نور 3

بن بست ، هرگز

آیه کریمه 2 سوره شریفه طلاق را تلاوت می کنیم :

« فاذا بلغن اجلهن فامسکوهن بمعروف او فارقوهن بمعروف و اشهدوا ذوی عدل منکم و اقیموا الشهادة لله ذلکم یوعظ به من کان یومن بالله و الیوم الآخر و من یتق الله یجعل له مخرجا»

پس هنگامی که عده آنها سر آمد ، آنان را به طرز شایسته ای نگه دارید یا به صورت شایسته ای از آنها جدا شوید و دو مرد عادل از خودتان را گواه گیرید و شهادت را برای خدا برپا دارید ، این چیزی است که مومنان به خدا و روز قیامت به آن اندرز داده می شوند و هرکس تقوای الهی پیشه کند ، خداوند راه نجاتی برای او فراهم می کند.

تبیین آیه کریمه :

اسلام دین شایسته محور است و باید مومنین به خدا و روز قیامت چه هنگام زندگی مشترک و چه زمان جدایی با شایستگی ، عمل نمایند و از اقدامات زشت و ناروا پرهیز کنند.

از موضوعات مشکل ساز عدم حضور شاهدان عادل می باشد که باعث می شود تا زمینه برای حضور شیطان و شیطان صفتان فراهم گردد.

این دستور اسلام که باید برای اجرای طلاق ، دو مرد عادل به شهادت گرفته شوند ، فرصتی برای شایسته محوری در عملکرد انسان می باشد.

اینجاست که تقوای الهی مساوی است با بن بست هرگز

 

زلال نور 2

هدایت ناپذبری منافقین

آیه کریمه 6 سوره شریفه منافقون را تلاوت می کنیم :

« سواء علیهم استغفرت لهم ام لم تستغفر لهم لن یغفر الله لهم ان الله لایهدی القوم الفاسقین»

برای آنها تفاوت نمی کند ، خواه برایشان استغفار کنی یا نکنی ، هرگز خداوند آنان را نمی بخشد زیرا خداوند قوم فاسق را هدایت نمی کند.

تبیین آیه کریمه :

علت هدایت ناپذیری منافقین چیست؟

اهل نفاق در ادعا و عمل کاملا متفاوت می باشند و اساسا اعتقادی به توحید و نبوت ندارند تا برایشان موضوع استغفار و توبه ، معنایی داشته باشد.

منافقین خویش را مومن می پندارند و فسق و کناه خود را صواب دانسته و بجای عقاب ، انتظار ثواب دارند.

این گروه فاسق با این نگرش در مسیر هدایت الهی نیستند و حاضر به قبول قول خدای متعال از زبان رسولش نیز نمی باشند.

آنان فقط خود را خدا دانسته و هوای نفس را جایگزین دستورات الهی قرار داده اند.

 

زلال نور 1

آگاه مطلق

آیه کریمه 14 سوره شریفه ملک را تلاوت می کنیم :

« الا یعلم من خلق و هو اللطیف الخبیر »

آیا آن کسی که موجودات را آفریده از حال آنها آگاه نیست؟ در حالی که او ( از اسرار دقیق ) با خبر و آگاه است.

تبیین آیه کریمه :

آگاه مطلق کیست؟

چه کسی می تواند جز خالق هستی بر اسرار آنچه خود آفریده ، باخبر و آگاه باشد؟

چرا آگاهی مطلق آفریدگار و پروردگارمان را بدرستی باور نداریم؟

آیا اگر به آگاهی مطلق خدای متعال یقین داشتیم ، اینگونه در محضرش بی پروا ، نافرمانی می کردیم؟

چگونه می توان آگاهی مطلق حقتعالی را بصورت کامل باور کنیم؟

 

زلال هدایت 100

عذاب بزرگتر

آیه کریمه 33 سوره شریفه قلم را تلاوت می کنیم :

« کذلک العذاب و لعذاب الاخرة اکبر لو کانوا یعلمون »

این گونه است عذاب ( خداوند در دنیا ) و عذاب آخرت از آن هم بزرگتر است ، اگر می دانستند.

تبیین آیه کریمه :

باور کردن اینکه آدمی نتیجه عمل خود را هم در دنیا و هم در آخرت مشاهده می کند ، سخت است.

اما داستان هایی که در کلام خدا آمده است ، نشان می دهد که عذاب در دنیا جدی است و عذاب آخرت از آن هم بزرکتر است.

البته اگر به اطراف خود هم نظری بیندازیم و گوشه ای از تاریخ را بخوانیم ، آنگاه خواهیم دانست که سرنوشت تلخی برای ستمگران و گنهکاران رقم خورده است.

 

زلال هدایت 99

تسبیح هستی

آیه کریمه یکم سوره شریفه صف را تلاوت می کنیم :

« سبح لله ما فی السماوات و ما فی الارض و هو العزیز الحکیم »

آنچه در آسمانها و آنچه در زمین است همه تسبیح خدا می گویند و او شکست ناپذیر و حکیم است.

تبیین آیه کریمه :

تسبیح هستی از واقعیت های انکارآمیز برای کسانی است که نمی خواهند آن را ببیند و بشنوند.

اما کسانی که چشم بینا ، گوش شنوا و دل آگاه دارند ، کاملا می توانند تسبیح خدایی را احساس کنند که تمامی آنچه در آسمانها و زمین است به آن مشغولند.

ادراک عزت و حکمت الهی باعث می شود تا زبان تسبیح گشوده شود و این در نهاد تمام هستی قرار دارد.  

 

زلال هدایت 98

بهترین روزی دهندگان

آیه کریمه 11 سوره شریفه جمعه را تلاوت می کنیم :

« و اذا راوا تجارة او لهوا انفضوا الیها و ترکوک قائما قل ما عند الله خیر من اللهو و من التجارة و الله خیر الرازقین»

هنگامی که آنها تجارت یا سرگرمی و لهوی را ببینند پراکنده می شوند و به سوی آن می روند و تو را ایستاده به حال خود رها می کنند ، بگو : آنچه نزد خداست بهتر از لهو و تجارت است و خداوند بهترین روزی دهندگان است.

تبیین آیه کریمه :

بخشی از مردم تنها به ظاهر دنیا نگاه می کنند و از حقیقت هستی یا غافلند یا خود را به غفلت می سپارند.

این افراد با مشاهده سرگرمی های این دنیا ، دین و رسول خدا را رها می کنند و به تجارت و بیهودگی ها خود را مشغول می سازند تا از بهره ای بیشتر برخوردار گردند.

آنها نمی دانند که رزق و روزی در نزد خدای متعال است و او بهترین روزی دهندگان می باشد.

 

زلال هدایت 97

گواهی دروغ

آیه کریمه یکم سوره شریفه منافقون را تلاوت می کنیم :

« اذا جاءک المنافقون قالوا نشهد انک لرسول الله و الله یعلم انک لرسوله و الله یشهد ان المنافقین لکاذبون»

هنگامی که منافقین نزد تو می آیند می گویند : ما شهادت می دهیم که تو یقینا رسول خدایی ، خداوند می داند که تو رسول او هستی ولی خداوند شهادت می دهد که منافقین دروغگو هستند ( و به گفته خود ایمان ندارند )

تبیین آیه کریمه :

دروغ گاهی به معنای گفتن سخنی است که واقعیت ندارد اما از منظر این آیه کریمه دروغ ، گفتن سخنی است که بر خلاف باور و اعتقاد درونی باشد.

گواهی دروغ منافقین هرچند با واقعیت بیرونی مطابقت داشت اما بر خلاف باور درونی بود و این عدم مطابقت ایمان با عمل از ویژگی های منحصر بفرد منافقین می باشد.

منافقین با دروغگویی اختصاصی خود ، جامعه را دچار پراکندگی نموده و فریبکاری را چنان با مهارت انجام می دهند که تشخیص حق از باطل ، کاری سخت خواهد بود.

 

زلال هدایت 96

اعتراف دیرهنگام

آیه کریمه 11 سوره شریفه ملک را تلاوت می کنیم :

« فاعترفوا بذنبهم فسحقا لاصحاب السعیر »

اینجاست که به گناه خود اعتراف می کنند ، دور باشند دوزخیان از رحمت خدا

تبیین آیه کریمه :

معمولا انسان های گنهکار زمانی به جرم خود اعتراف می کنند که دیگر شده باشد و در چنگال قانون گرفتار شده و چاره ای جز اظهار توبه و ندامت ندارند.

این اعتراف دیرهنگام هرگز پذیرفته نمی شود زیرا واقعی و از روی حقیقت نمی باشد و آنچه باعث چنین اعترافی می شود ، مشاهده آثار عذاب و عقوبتی است که بعنوان نتیجه گناهانشان خواهدبود.

البته دوری دوزخیان از رحمت خداوند به اختیار خودشان صورت گرفته است و اصرارشان بر این دوری به زمانی برمی گردد که امکان توبه و نجات داشتند اما بواسطه ناباوری روز قیامت ، حاضر به توبه واقعی نشدند و از لذات حرام چشم نپوشیده و تا توانستند به ظلم و جنایت پرداختند.

 

زلال هدایت 95

مایه گمراهی کافران

آیه کریمه 5 سوره شریفه ممتحنه را تلاوت می کنیم :

« ربنا لاتجعلنا فتنة للذین کفروا و اغفر لنا ربنا انک انت العزیز الحکیم »

پروردگارا ما را مایه گمراهی کافران قرار مده و ما را ببخش ای پروردگار ما که تو عزیز و حکیمی

تبیین آیه کریمه :

گاهی اهل ایمان بواسطه اشتباهاتی که مرتکب می شوند سبب گمراهی کافران را فراهم می آورند ، آنگونه که کفار می گویند اگر مومنین برحق بودند چنین اعمالی از آنان سر نمی زد.

چنین عملکردی که مایه گمراهی کافران شود ، بسیار تاسف بار خواهد بود و نشان سوءعاقبت و خسارت دنیا و آخرت می باشد.

باید از خدای متعال متضرعانه خواست که مبادا به چنین سرنوشتی دچارشویم و البته باید خاشعانه از او بخواهیم که ما را بیامرزد و بدانیم که همانا او پروردگار عزیز و حکیم است.